انواع عده و وضعیت زنان فاقد رحم
چکیده
احکام مربوط به عده زنان در قوانین اسلامی متناسب با کرامت و ارزش انسانی زنان وضع و تشریع شده است. این تکلیف (عده) آثار فقهی و حقوقی فراوانی به دنبال داردو گستره آن بسیاری از زنان جامعه را شامل میشود؛ لذا شناخت دقیق این مسأله و تشخیص محدوده زمانی آن نسبت به حالات و وضعیتهای مختلف زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، به ویژه اینکه امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و امکان اخراج رحم، سوالات جدیدی نیز در این رابطه مطرح میشود، در این مقاله عده زنان در حالات مختلف از جمله عده طلاق، عده وفات، عده زنان باردار، عده در عقد موقت و زنان فاقد عده مورد بررسی قرار گرفته؛ همچنین عدم لزوم رعایت عده برای زنان فاقد رحم و نگه داشتن دو حیض در نکاح موقت پیشنهاد شده است.
مطابق مقررات اسلامی و قوانین موضوعه پس از انحلال نکاح، بر زنی که رابطه زوجیتش منحل شده لازم است تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید. این زمان انتظار، در فقه و قانون با نام «عده» شناخته شده و موضوع احکام و مقررات گوناگون قرار گرفته است. نگه داشتن عده در میان اقوام و ملل قبل از اسلام نیز بوده است؛ ولی از آنجا که آنان برای زن هیچ شأن و منزلت انسانی قائل نبوده و با آنان مانند کالا رفتار میکردند، برای عده نیز سنن و تشریفات ضد انسانی و ظالمانهای را اعمال مینمودند، به طوری که در بیشتر قبائل عرب معمول بود که چون مردی از دنیا میرفت پدر یا برادر یا خویشاوند دیگری، ردا بر سر زن میافکند و او را به ارث میبرد یا مانع از ازدواج وی با دیگری میشدند و بدینوسیله مال و میراثش را تصرف میکردند. این سنت مذموم با ظهور اسلام و نزول آیه 19 سوره نساء منع گردید (ر.ک. خزائلی، 1361: صص100-99).
همچنین برخی از زنان قبائل عرب در وفات شوهر به اقتضای آداب و سنن محیط؛ ملزم بودند حداقل یکسال تمام یا تا آخر عمر بر بالای قبر شوهر خود خیمهای سیاه و چرکین بر پا نموده و لباسهای مندرس و کثیف با رنگهای مشمئز کننده به ترتیبی که حکایت از عزا داشته، بپوشند و از هرگونه زینت و آرایش و حتی تنظیف و شستشو نیز برکنار باشند و همواره در آن خیمه به سربرند و به «هلع»[1] و تعزیه بپردازند و کسانی که میخواستند پس از اتمام یکسال یا بیشتر، از عده خارج شوند باید گوسفند یا حیوان دیگری را مدتی گرسنه و تشنه نگه میداشتند، سپس آن قدر حیوان را میزدند تا بمیرد و بعد سرگین شتر یا حیوان دیگری را برداشته و به نقطه دوری (کنایه از دور افکندن مصیبت ایام عده از سوی زوجه) پرتاب میکردند و بدین ترتیب از عده بیرون میآمدند (ر.ک. نوری،1360: ص617؛ طباطبائی، بیتا: ج2، ص242). در هند نیز وقتی مردی از دنیا میرفت، برای رهایی روح آن مرد از تنهایی، زن او را با وی زنده زنده میسوزاندند.
- ادامه مطلب
تاریخ: جمعه , 30 دی 1401 (09:55)
- گزارش تخلف مطلب